Rynek Infrastruktury
Największym minusem, zdaniem Syryjczyka (obecnie Senior Eksperta w Zespole Doradców Gospodarczych TOR), jest natomiast nadmierna skala konfliktów inwestorów (głównie GDDKiA) z wykonawcami. Syryjczyk uważa też, że dzięki determinacji Nowaka zmniejszyła się liczba ofiar wypadków drogowych – o czym media praktycznie nie wspominają.
Minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomir Nowak podał się do dymisji po tym, jak prokuratura sformułowała wniosek o uchylenie mu poselskiego immunitetu. Według śledczych, polityk podał nieprawdę w oświadczeniu majątkowym: nie wpisał do niego zegarka wartego ok. 17 tys. zł. Do czasu wyjaśnienia sprawy pełniącym obowiązki ministra będzie Zbigniew Rynasiewicz, dotychczasowy wiceminister.
- Do plusów pracy ministra Nowaka zaliczam rozpędzenie programów inwestycyjnych. Co prawda na razie bardziej widoczne są one w drogach niż na kolei, ale pro-kolejowa orientacja jest jednak widoczna i poprawa proporcji inwestycyjnych na rzecz kolei może jeszcze nie taka jak oczekujemy, ale jednak jest znaczna – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Tadeusz Syryjczyk. – Obniżenie stawek dostępu do infrastruktury kolejowej i dostosowanie ich do wymogów UE z korzyścią dla przewoźników i rynku, może jest trochę spóźnione, ale to nie tylko od ministerstwa zależy. Pozytyw to także pchnięcie restrukturyzacji kolei z martwego punktu, czego efektem jest m.in. prywatyzacja PKP Cargo – dodaje były minister.
Zdaniem Tadeusza Syryjczyka, w sprawach związanych z transportem drogowym należy z kolei docenić klarowne stanowisko ministra Nowaka w sprawie bezpieczeństwa ruchu. – Minister poszedł na starcie z celebrytami i mediami w sprawie kamer i za to trzeba go pochwalić. Wszyscy ministrowie wiedzieli, że wyegzekwowanie ograniczeń prędkości jest kluczem do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszenia liczby ofiar wypadków. Niektórzy to robili, ale woleli głośno nie mówić, natomiast mało kto decydował się na wyraźne publiczne stawianie tej kwestii. Teraz efekt jest – zwraca uwagę Syryjczyk, przypominając, że w I półroczu 2013 r. w wypadkach drogowych zginęło ok. 1,2 tys. osób, podczas gdy w I półroczu 2012 r. było ich ponad 1,5 tys.
– Biorąc pod uwagę liczby bezwzględne, czyli 300 ofiar mniej w perspektywie pół roku, to może mało. Ale procentowy efekt, o 20% ofiar mniej rok do roku, to bardzo dobry rezultat, o którym media mówiły krótko i jednorazowo. Show u redaktora Lisa w tej kwestii nie było – ironizuje Tadeusz Syryjczyk.
Według naszego rozmówcy, minusem w ministerialnym dorobku Nowaka jest natomiast nadmierna skala konfliktów inwestorów, zwłaszcza GDDKiA, z wykonawcami. – Chyba zawiódł dialog z rynkiem, który pomógłby w uporządkowaniu niektórych kwestii. Tu też nie tylko MTBiGM jest odpowiedzialne, ale jednak w tym resorcie są najwięksi inwestorzy państwowi oraz spora część władzy regulacyjnej, bo przecież w tym resorcie jest też budownictwo – dodaje Tadeusz Syryjczyk.